"Teruskan Perjuangan, Tingkatkan Kefahaman"

Khamis, 11 Disember 2008

MELAYU : KE MANA HALA TUJU

Allahhuakbar...Allahuakbar...Allahuakbar... Walillahilham...Selamat Menyambut Aidiladaha buat semua. Semoga kita diberi kekuatan untuk terus bekorban untuk Jamaah Islam yang kita dokongi ini.

Petang 6 Disember 08 lepas teman balik kampung sempena Hari Raya Aidiladha. Malam tu teman cadang nak ke Air Kuning Liqa PAS Negeri Perak. Perbentangan akan disampaikan oleh Utz. Taib Azamuddin, AJK PAS Pusat.

Tapi adik teman call kata kat Parit Buntar ada debat perdana. Erm…menarik juga kalau dapat pi dengar.

Teman pi atas tiket Cawangan Jalan Pantai Bt. 10. Teman bersama 4 orang termasuk Hj. Rafie Ketua Cawangan. Beliau adalah antara insan yang mula-mula memperkenalkan teman kepada gerak kerja dalam PAS. Masa tu teman baru tamat belajar. Hebat orang lama-lama ni. Kita orang muda kena banyak belajar dari orang lama. Kekadang kita orang muda cuma banyak idealistik..koje kurang komplen banyak (ana lah). Alih-alih futur....Ya Allah lindunglah teman dari penyakit futur ini.....Tapi teman yakin ramai dikalangan pemuda-pemuda PAS di luara sana ikhlas berjuang dan Istiqamah dalam perjuangan ini.


Kembali kepada Debat Perdana. Debat ini anjuran bersama Pej. Agama Pb. Buntar dan persatuan Pegawai2 Ugama Islam Perak. Panelis yang ditampilkan pada malan ini terdiri daripada 3 orang iaitu YB. Dr. Mujahid b. Yusof Rawa, Ahli perlimen Parit Buntar mewakili PAS. YB Dato’ Hj. Tajuddin b. Abd. Rahman, Ahli Parlimen Pasir Salak (Umno) dan AF Ustaz Hafiz b. Mustafa Labis (TERAS). Tajuk Debat Perdana adalah Melayu: Ke Mana Hala Tuju? Serta membincang 3 tajuk kecil perbincangan iaitu ketuanan melayu, Dasar Ekonomi Melayu dan Bahasa melayu.

Antara objektif program adalah pertama membuka minda umat melayu terhadap isu semasa yang secra langsung melibatkan Islam dan bangsa. Kedua merungkai cabaran semasa untuk memperkasa umat ke suatu hala tuju yang lebih survival dan utuh. Dan yang ketiga mencari titik pertemuan ke arah kepentingan dan perpaduan umat Melayu dan Islam. Cuma malam tu banyak betul cabaran nak sampai ke temapat berlangsungnya debat tersebut. Dalam kad jemputan dinyatakan Dewan Seri Kerian. Dua dewan teman tersalah, dewan pertama Cina kawin, dewan kedua India kawin. Hai...Pakatan Rakyat betullah. Akhirnya jumpa juga dewan tu. Rupanya dalam Hotel Parit Buntan Inn...


Ramai juga tetamu merangkap penyokong PAS. Umno bawa 3 bas dari Pasir Salak. Siap gantung baner lagi. Tapi sayang PAS tak gantung satu bendera pun. Unit Amal pun tak pakai uniform ketika bertugas. Mungkin arahan dari penganjur. Tapi sayang lah... tak dapat tunjukkan izzah jamaah pada parti lawan.

Mula-mula teman dok dalam, pas tu tak selesa rasa. sesak sangat. so teman beralih keluar tengok dari scren layar je. Boleh tahan juga kat luar, ramai bebenor. Debat ini ada 3 pusingan dan ada 3 soalan untuk di bahaskan. yang pertama isu ketuanan Melayu, kedua isu DEB dan keti isu Bahasa Melayu. Hebat... cantik sekali hujjah Dr. Mujahid. tak sia-sia orang Parit Buntar pilih beliau. Terduduk Dato' Tajuddin menjawab. nampak macam merapu je, takde hujjah. Sampaikan pusingan ke tiga belum loceng pertama lagi berbunyi dah berenti cakap. tak dak modal nak lawan dah. Tahniah buat YB Dr. Mujahid.

Program tamat sekitar 11.30 mlm dan orang ramai (penyokong PAS) pulang dengan puas hati dan tidak sia-sia datang dari pelusuk kampung. Dan penyokong UMNO diharapkan pulang dengan semangat baru iaitu.... nak berubah kepada PAS pula. Dan teman amat-amat sokong dan ucapkan tahniah kepada PAS kawasan Parit Buntar kerana berjaya menganjurkan Debat Perdana yang begitu exclusif. Ini kerana kalau nak harap penyokong umno dengar ceramah umum PAS mungkin sukar untuk dame nak pi. Tapi dengan cara ini, mereka secara langsung akan mendengar ucapan pimpinan dan hujjah yang sebenar dari PAS. Semoga dapat di teruskan oleh kawasan-kawasan lain....


"Teruskan Perjuangan, tingkatkan Kefahaman"

0 ulasan:

Tetamu

Website Tracking

Tarikh

Ini Teman

Foto saya
Nama diberi Ahmad Firdaus b. Mohamad Kelahiran di bumi bertuah Perak Darul Ridzuan. Dilahirkan oleh ibu tercinta pada tahun 1980. Bekhidmat di Ipoh Perak sebagai Mujahid.

Keluarga Teman

Keluarga Teman

Diskusi Usahawan Kali ke 2

Diskusi Usahawan Kali ke 2

Jamuan Makan Malam Bersama MB Perak

Jamuan Makan Malam Bersama MB Perak

Hadis Minggu Ini

" Tiga perkara yang tidak memberi manfa'at bersamanya oleh sebarang amalan, iaitu; menyekutukan Allah, menderhakai kedua ibu bapa dan lari dari medan perjuangan"

(Hadis riwayat Al-Bukhari)

Sembang Teman

Solat Adalah Tiang Agama