"Teruskan Perjuangan, Tingkatkan Kefahaman"

Selasa, 16 Disember 2008

Mercedes E200 Kompressor vs Toyota Camry 2.4








Mari kita bandingkan..

Harga 14 buah Mercedes E200 Kompressor
RM 3.43 juta (setelah ditolak cukai)
Harga sebuah
RM 245,000
rujuk:
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=0720&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=mh_04.htm

Harga 16 buah Toyota Camry 2.4
RM 2.672 juta (tidak ditolak cukai)
Harga sebuah
RM 167,000
rujuk:
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=1215&pub=Utusan_Malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=dn_07.htm

Entah kenapa tiba-tiba sahaja UMNO/BN nak menjadi juara dalam memperkatakan isu pembaziran, sedangkan perbezaan harga sebuah kereta Mercedes dan Toyota ialah RM 78,000 (itu belum potong cukai lagi).

Penulis sebenarnya sejak awal lagi telah menjangkakan apa reaksi UMNO/BN, seperti yang dijangkakan, kelihatan salsadu-salsadu UMNO meroyan.. (3 hari 3 malam meroyan..)


Perdana V6 Executive

Sebenarnya dengan isu toyota Camry sekarang, kerajaan Perak boleh menarik nafas lega kerana ia menandakan BN Perak ketandusan isu. Kerja kuat MB khususnya, adalah antara penyebab kegagalan BN mencipta isu. Namun dengan suasana masyarakat yang malas berfikir dan bergantung dengan media kerajaan seperti TV dan radio serta akhbar arus perdana,mungkin ada sedikit kesukaran.

Semua tahu dengan nilai kualiti kereta nasional. Bukan satu rahsia tentang kereta nasional di pasaran antarabangsa adalah kereta yang berlainan dengan kualiti tempatan malah harga diluar lebih murah dari di rumahnya sendiri. Di pasaran tempatan kini, kereta Toyota, Honda dan Nissan adalah pilihan masyarakat pertengahan. Bagi yang memilih gaya pastinya Mercedes dan Volvo atau BMW menjadi pilihan. secara jujur adakah menteri atau kabinetnya yang hanya memiliki kereta jenis nasional sahaja. Kalau ada yang memiliki kereta nasional seperti Perdana, ianya mungkin kereta kedua atau simpanan untuk menunjuk sikap patriotik konon....

Perdana adalah satu kereta tempatan yang agak mewah. Sebagai galakan, Kerajaan mengarahkan semua agensi dan kerajaan negeri menggunakan kereta nasional. Namun isu perdana bukan isu baru. Ianya pernah dibahaskan di Parlimen tentang niliai kualiti khususnya "Gear box". Oleh kerana ianya berupa arahan tak langsung maka semua arahan itu diturutkan. Apa susahnya??? kalau rosak kerajaan tanggung...kalau nasib baik boleh "untung" plak!

Apabila kerajaan Perak menyatakan hasrat menukar kereta Perdana dengan Camry, riuhlah pemimpin BN di Perak. Tajol Rosli sendiri bertungkus lumus di dewan kononnya sebagai prihatin nasib rakyat.Namun semua tahu, kereta Rasmi MB yang dipakai Nizar kini selain Perdana ialah KIA Sorento Dan Mercedes pacuan 4 roda warisan tinggalan Tajol Rosli. Hasrat Tajol ingin membeli dengan nilai harga murah terhalang kerana DS Nizar ingin menggunakan kereta second hand Tajol demi penjimatan wang rakyat.

Tujuan Perak membeli Camry pun adalah kerana inginkan penjimatan . Jawapan di DUN Perak baru baru ini menyatakan bahawa lebih sejuta (1.3juta) adalah kos penyelengaraan. Kos tersebut boleh dijimatkan apabila Perak menggunakan Toyota Camry. Di fahamkan kos penyelengaraan selama 3 tahu kereta jenis import adalah percuma. Bukan hanya kos buruh tetapi termasuk kos lain.

Keutamaan kerajaan PR adalah penjimatan wang rakyat. Semangat patriotik adalah penting! namun apalah gunanya jika "BERGAYE TAPI PAPE". Tak payah le pmimpin berkokok tentang pembaziran kerana semua tahu erti [pembaziran kerajaan BN dulu. Untuk Zamry Kadir " bertanyalah tentang Jeti di Sungai Pinang Kecil yang jadi "pulau timbul" sekarang. Kosnya pun kena tanya dia... nak tumpang memancing pun tak boleh! Untu erti Patriotik, tak payah merenung jauh... kita tanya pula berapa ramai pemimpin BN seluruh negara memiliki kereta peribadi jenama Nasional ???? Kalau tak de atau hanya kereta untuk berlakon??? ghentikan... Namun mungkin Datin Rosmah adalah contoh wanita Malaysia yang berjiwa Patriotik dalam BERBELI-BELAHHHHHHHH!

Copy by : http://islamreturn.blogspot.com/
http://anaksengat.blogspot.com/

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

sepatutnya setiap artikel yang dicedok dari penulis lain diletakkan sumber artikel dipetik. Supaya orang tidak melabel anda sebagai pencedok tulisan orang. Jelas sekali artikel ini dicopy paste dr blog 'Anak Sengat'. Harap ambil peringatan

Tanpa Nama berkata...

tima kasih atas perhatian, teman org baru dalam arena blog ni. maaf atas kesilapan. klu begitu baiklah.. tak de masalah untuk diperbetulkan

Tetamu

Website Tracking

Tarikh

Ini Teman

Foto saya
Nama diberi Ahmad Firdaus b. Mohamad Kelahiran di bumi bertuah Perak Darul Ridzuan. Dilahirkan oleh ibu tercinta pada tahun 1980. Bekhidmat di Ipoh Perak sebagai Mujahid.

Keluarga Teman

Keluarga Teman

Diskusi Usahawan Kali ke 2

Diskusi Usahawan Kali ke 2

Jamuan Makan Malam Bersama MB Perak

Jamuan Makan Malam Bersama MB Perak

Hadis Minggu Ini

" Tiga perkara yang tidak memberi manfa'at bersamanya oleh sebarang amalan, iaitu; menyekutukan Allah, menderhakai kedua ibu bapa dan lari dari medan perjuangan"

(Hadis riwayat Al-Bukhari)

Sembang Teman

Solat Adalah Tiang Agama